Федерацията на научно-техническите съюзи в България, заедно със своите съюзи и териториални организации, работи активно в сферата професионалното образование и обучение. Квалификацията и обучението са сред основните дейности на нашата организация още от нейното създаване. Затова за нас са изключително важни промените, които настъпват в тази област.
Така например, Федерацията прояви голяма активност за една значителна законодателна промяна, която доведе по-благоприятните условия за осъществяване на дейността на ЦПО – а именно отмяна на предвидената в чл. 49б, ал. 13, т. 2 хипотеза за заличаване на професия от издадена лицензия, по която не е извършвано обучение повече от 5 последователни години. По този начин ние защитихме интересите на Центровете за професионално обучение, които имаме във Федерацията, съюзите и териториалните ни организации.
Тази година се случват още значителни промени в системата на професионалното образование и обучение. През м. март беше приет ЗАКОН за изменение и допълнение на Закона за професионалното образование и обучение. Една от най-съществените промени в него е отпадането на специалностите от Списъка на професиите за професионално образование и обучение (СППОО) и въвеждането на широкопрофилни професии чрез окрупняване на квалификациите.
Нормативно е дефинирано понятието „част от професия“
За придобиването на официалния документ – удостоверение за професионално обучение, обучението по част от професия следва да съдържа минимум три единици резултати от ученето, разписани в Държавния образователен стандарт (ДОС) за придобиване на квалификация по професията, като поне една от тях трябва да е от специфичната професионална подготовка.
В тази връзка се въвежда изискването в ДОС да се съдържа описание какви части от професията могат да бъдат дефинирани, т.е. каква комбинация от единици резултати от ученето (ЕРУ) води до придобиването на част от професия.
В образователните стандарти се въвеждат общи професионални компетентности, свързани с опазването на околната среда и специфични професионални компетентности в областта на използването на информационните технологии.
Промени се съдържат и в сферата на дуалното обучение, на защитените от държавата професии, обучението от разстояние в електронна среда както и много други.
В срок до три месеца от влизането в сила на този закон министърът на образованието и науката бе длъжен да утвърди
Нов Списък на професиите за професионално образование и обучение
Новият списък на професиите беше качен в сайта на МОН за обществено обсъждане, с което се даде възможност за широк обществен дебат. Обществените консултации продължиха до 29 юли т.г.
Новият списък ще важи от учебната 2026/27 г за приетите в VIII клас ученици, а за навършилите 16 годишна възраст обучаеми в Центровете за професионално обучение – от 01 януари 2026 г.
Това налага значителни промени в работата на Центровете за професионално обучение – до началото на 2026 г. лицензиите за обучение ще бъдат служебно пререгистрирани съгласно приета сравнителна таблица за съответствие с професиите и степените на професионална квалификация от съществуващия сега списък.
За преиздаването на лицензията не се дължат такси, но Центровете за професионално обучение следва да разработят нови учебни планове и учебни програми в съответствие с изискванията на този закон, които да въведат в информационната система на Националната агенция за професионално образование и обучение.